Zoekwoorden en zoektermen


Het belangrijkste proces bij zoekmachine optimalisatie is het vinden en samenstellen van de juiste zoekwoorden en zoektermen. Om de juiste zoekwoorden te bepalen is het belangrijk dat u denkt en handelt zoals de potentiële klant op het internet. Welke zoekwoorden gebruikt hij of zij om het product of de dienst te vinden die u aanbiedt? Verzamel alle relevante zoekwoorden en –termen en plaats deze in een lijst. Gebruik bij het samenstellen van de lijst zowel enkelvouden, meervouden als ook werkwoordvormen. Bent u bijvoorbeeld verkoper van telefoons, gebruik dan: telefoon – telefoons – telefoneren – telefoontoestel, etc.

Synoniemen gebruiken

De tweede stap in het proces van zoekwoorden is het vinden van synoniemen en zoektermen die de potentiële bezoeker gebruikt om een dienst of product te vinden. Een handige gratis tool die u hiervoor kunt gebruiken is bijvoorbeeld Google Adwords. Verwerk de resultaten vervolgens in de lijst die u in stap 1 hebt gemaakt. In aanvulling van de telefoonverkoper in stap 1 passen de synoniemen: mobiel – mobieltje – Handy, etc.

Concurrentie analyse

In stap 2 begon de lijst al redelijk compleet te worden. Maar we zijn er nog niet. In deze derde stap gaat u op zoek naar de zoekwoorden en zoektermen van uw concurrenten. Zoek uit met welke treffers zij in de verschillende zoekmachines hoog scoren. Analyseer de zoekwoorden en zoektermen nauwkeurig en plaats deze in de zoekwoordenlijst. Nu de lijst bijna compleet is begint de analyse pas echt. Bepaal nu welke zoekwoorden en zoektermen u definitief wilt gebruiken op uw website. Aan de hand van dit resultaat begint u met het schrijven van uw webteksten.

Monitoring

Zoekwoorden analyse is niet eenmalig. Het is een continu proces. Als de internetbezoekers plotseling hun zoekgedrag veranderen is het uiteraard van belang dat u de trend blijft volgen. Was het vroeger zo dat de gebruiker met 1 enkel zoekwoord zijn product zocht (telefoon) dan zoekt hij of zij nu naar bijvoorbeeld: “voordelig mobiele telefoon kopen”. Het is dus van belang dat u het zoekgedrag van de gebruikers continu blijft monitoren en uw zoekwoorden en –termen daarop aanpast.