Analytics, onmisbaar voor SEO


Met een Analytics tool kunnen marketeers meten of hun website voldoende bezoekers krijgt en of er voldoende conversie gerealiseerd wordt. Met een goede analyse wordt direct inzicht gegeven in het aantal bezochte pagina´s, welke pagina´s wel en niet bezocht worden, welke links er gevolgd worden en hoe lang er bijvoorbeeld naar een film gekeken wordt. Bovendien kan met analytics inzicht verkregen worden in de winstgevendheid van een online marketing campagne / strategie zoals bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie, Pay per Click campagne, Pay per Call advertentie. Continue verbetering is een fundamenteel onderdeel van de doelen van web analyse. Het is niet voldoende om alleen maar een maatregel te nemen. De resultaten die naar aanleiding van de maatregelen zijn behaald moeten ter beschikking worden gesteld aan alle key players in de organisatie; zeer zeker naar mensen van verkoop en marketing.
Webmaster Tools van Google

De eerste stap om kleine metingen te verrichten kan de gratis tool van Google Webmaster Tools zijn. Niet exact nauwkeurig maar voor de eerste metingen wellicht voldoende.

analytics

Hier ziet u in 1 oogopslag hoeveel clicks er geweest zijn, het aantal keren dat depagina in de zoekresultaten getoont is en hoerveel verschillende zoekwoorden er gebruikt zijn.
In Google webmaster tools kunt u ook de xml sitemap uploaden, controleren of er crawlfouten zijn, de siteprestatie meten, interne en externe links controleren van andere sites naar uw site, en nog veel meer.

Meten is weten

Het is natuurlijk belangrijk dat alle activiteiten op uw website inzichtelijk gemaakt worden. Als een pagina een hoge bounce rate heeft kan dit betekenen dat de tekst wellicht herschreven moet worden. Maar het kan ook zijn dat bezoekers op deze pagina terecht komen omdat ze `verdwalen´. Dan is het zaak om de navigatiestructuur en de usability van de website eens goed onder de loep te nemen. Hetzelfde geldt voor promotiefilmpjes op de website. Als een filmpje 3 minuten duurt en 80% van de bezoekers haakt na 1 minuut af, dan is er iets mis. Is de film wel interessant genoeg? Is het onderwerp actueel? Duurt de buffering te lang? Of moet het filmpje wellicht ingekort worden. Al deze zaken en nog veel meer kunt u met een goede analyse boven water krijgen. Tal van pakketten zijn er op internet te vinden. Van zeer simpel tot extreem uitgebreid.Van duur tot gratis.

Google Analytics

Enkele jaren geleden bracht Google hun eigen analytics tool op de markt. Een klap in het gezicht voor de bedrijven die er veel geld voor vroegen. Temeer omdat Google Analytics helemaal gratis is. Om Google Analytics te activeren hoeft u slechts een account aan te maken bij Google en vervolgens een code op iedere te meten pagina toe te voegen. Met deze tool is het mogelijk om uitgebreide rapportages te maken. U kunt doelen definiëren, kijken hoelang een bezoeker op de website verblijft en welke pagina´s hij bezoekt. Traffic monitoren van mobiele appartuur en applicaties.  Kortom, Met een beetje experimenteren kunnen er fantastische rapporten gegenereerd worden met Google Analytics.